Potřebujete poradit? 770 601 604 Po - Pá 9:00 - 15:00
0
Košík
Úvodní stránka Mámin blog Rozvoj grafomotoriky: 3. díl Vizuomotorika

Rozvoj grafomotoriky: 3. díl Vizuomotorika

Tipy odborníků 31. 8. 2021 3 minuty
Tereza Chaloupková
V posledním článku ze série o rozvoji grafomotoriky se po jemné a hrubé motorice dostáváme k poslednímu pilíři – vizuomotorice, která se týká hlavně dětí při nástupu do školy a dál, tedy 6 a více let.

Rozvoj grafomotoriky: 3. díl Vizuomotorika

Vizuomotorika u dětí od 6 let

Vizuomotorika je propojení funkcí senzorických s motorickými, někdy jste možná také zaslechli koordinace oko – ruka. Laicky řečeno jde o přenos toho, co dítě vidí na papír. Určitě se shodneme, že pro výuku psaní je to velmi důležité, protože děti opisují prvky písmen a samotná písmena podle předtištěných vzorů v sešitech.
 

Jak procvičíme vizuomotoriku?

Jak procvičíme vizuomotoriku?

Určitě je nezbytné ještě zmínit, že vizuomotorika souvisí s propojením mozkových hemisfér. To jsou tzv. křížová cvičení. I když pojmy znějí možná složitě, jde o to dělat občas činnosti oběma rukama zároveň – malovat, nabírat, navlékat, skládat, ťukat prsty, plácat dlaněmi apod.

Někteří rodiče se před nástupem do školy dozví, že jejich dítě má zkříženou lateralitu – není potřeba se tohoto pojmu děsit, u některých dětí to ani nejde poznat a pokud mají problémy, jde je kompenzovat právě zmíněnými cvičeními. Tedy více trénovat vizuomotoriku a propojení hemisfér. Děti, které mají např. dominantní pravou ruku k ní mají ve většině případů dominantní pravé oko. Ale pokud má dítě zkříženou lateralitu, má dominantní levé oko. V praxi jde jen o to, že přenos informací z oka přes mozek až k samotné ruce je o něco delší a složitější.
 
Jak procvičíme vizuomotoriku?

Při nástupu do školy děti většinou dostanou seznam pomůcek, které daná škola preferuje. Rozhodně je dobré zainvestovat do kvalitních pastelek Maped Color´Peps Monster nebo Faber-Castell Black Edition a tužek, protože na těch jsou první měsíce v 1. ročníku založeny – jde především o kvalitní tuhy, které mají pěknou stopu, děti na ně nemusí tlačit a jdou hezky ostrouhat. K takovéto kreslicí výbavě nesmí chybět ořezávátko Faber-Castell Kids nebo elektrické ořezávátko Maped Turbo Twist. Nezapomeňte také na kvalitní gumudoporučuji gumu Faber-Castell Oval. S nákupem pera je dobré počkat, protože řada učitelů preferuje určitě typy, tak abyste nekupovali nějaké zbytečně. Pokud dostanete volnou ruku, nejvhodnější jsou pera na klasické bombičky. Německá značka Pelikan vyvinula čtyřstupňový systém psacích pomůcek Griffix. 1. krok – vosková pastelka, 2. krok – tužka s ergonomickými výřezy, 3. krok – inkoustový roller s ergonomickými výřezy a 4. krok – plnící pero s ergonomickými výřezy. Pro druháky a starší žáky je pak výborné třeba Plnící pero Faber-Castell Scribolino.
 

Je fajn oživit psaní a malování dalším psacím náčiním jako jsou třeba fixy Faber-Castell Connector plechové autíčko nebo magické pero s neviditelným inkoustem Djeco. Starším žákům nebo studentům se budou hodit pro zápisy do sešitů linery Faber-Castell Grip.
 


Co závěrem dodat? Po všech dílu jemné motoriky i hrubé motoriky je jasné, že grafomotorika je obsáhlá oblast, kterou ovlivňuje v životě řada dalších poznávacích schopností a dovedností. Především bychom neměli zapomínat, že by u ní měla vládnout radost a pohoda, protože stres a napjatá atmosféra snažící se ručičce nikdy nepomůže!
 
Internetový obchod
Sdílet
Tereza Chaloupková Tereza, maminka dvou kluků a učitelka 1. stupně ZŠ, je naší externí posilou. Sdílí s námi své pedagogické zkušenosti a radí, jak školní děti rozvíjet hravě a zábavně.