Rubriky
Rozvoj grafomotoriky: 1. díl Hrubá motorika

Při povídání o grafomotorice je důležité zmínit 3 pilíře, které s rozvojem grafomotoriky úzce souvisí a jdou spolu ruku v ruce. Tyto 3 pilíře představíme postupně ve 3 dílech grafomotorického seriálu v souvislosti s věkem dítěte, kdy se právě tato motorika rozvíjí. Dnes začneme dílem prvním.
Hrubá motorika a děti do 3 let
Prvním z pilířů grafomotoriky je HRUBÁ MOTORIKA – ta má za cíl, aby dítě začalo vnímat své tělo jako svou součást, ovládat jej a také se naučit správně držet tělo, neb to je později základem pro správné sezení při psaní. Rozvoj hrubé motoriky by měl být přirozenou cestou pro každé dítě, proto je velmi žádoucí, aby děti trávily co nejvíce času pohybem a venku v přírodě.Jaké aktivity hrubou motoriku rozvíjí?
- Plazení, lezení, prolézání, podlézání, přelézání, přetáčení
- Běh (slalom)
- Skoky, poskoky
- Držení rovnováhy
- Hry s míčem
- Cvičení rukou, nohou (se šátky, stuhou)

Později přichází úchop dlaňový s palcem nahoře nebo dole, všechny úchopy jsou však náhodné a děti hodně experimentují. Současný trh nabízí řadu pomůcek, které už od útlého dětství podporují navození správného úchopu a rodiče tak mohou předejít tomu špatně zafixovanému, a to např. voskové pastely Pelikan, kreslící korálky na šňůrce nebo květinové voskovky Djeco.
V tomto období by děti neměly být omezeni prostorem, proto je ideální malovat na velké plochy třeba balícího papíru. Kdybychom chtěli zmínit první tvarové prvky, ze kterých děti vychází, tak jsou tu čáry svislé (ideálně vedené shora dolů), vodorovné (ideálně vedené zleva doprava) a kružnice. Vyzkoušejte podklady níže, na kterých může váš malý tvůrce trénovat.
.png)
TIP na závěr! Důležitým momentem pro grafomotoriku v tomto období je jíst lžící!
Zaujal vás 1. díl o rozvoji grafomotoriky u dětí do 3 let? Pak se mrkněte na 2. díl grafomotorického seriálu, kde se zabýváme rozvojem jemné motoriky u dětí ve věku od 3 do 6 let.
Rozvoj grafomotoriky: 2. díl Jemná motorika
Rozvoj grafomotoriky: 3. díl Vizuomotorika
Agátin školní speciál
