0
Úvodní stránka Mámin blog RECENZE: Topologix a Quantitix - DJECO

RECENZE: Topologix a Quantitix - DJECO

Recenze 28. 7. 2020 2 minuty
Jako rodič jsem vděčná za hry a hlavolamy, které učí dítě logicky přemýšlet, orientovat se v prostoru a strukturovaně hledat řešení. Proto jsme tentokrát zkusily dvě typově sladěné a doplňující se zábavné edukativní hry pro menší děti již od 4 let.

V popisu her Topologix a Quantitix sice najdeme informaci, že horním limitem je 6 let, když je však dostala do ruky má téměř osmiletá dcera, nejenže se nemohla od krásných obrázků zvířátek a jejich příběhů odtrhnout, ale občas se i ona chvíli zapotila, než přišla na řešení. Pokud máte dětí více, mohou hledat řešení společně. Nejde o vítězství, ale o poznání a pochopení. Starší třeba navedou mladší, anebo je možné se střídat a doplňovat.

Práce s maticí (tedy soustavou polí s určitou pozicí – adresou souřadnic), jež je charakteristická pro tyto hry, učí dítě něčemu úplně novému, matematicky strukturovanému. Jde o důležitou schopnost pracovat se souřadnicemi a kombinacemi dvou až tří parametrů, přičemž dítě vedeme k jednoduchému záznamu v podobě umístění žetonků či jiných prvků do matice na základní desce ze dřeva.

TOPOLOGIX

U hry Topologix si vybíráte kartu s obrázkem a skládáte žetony do matice, kde na vertikální souřadnici (tedy vlevo) najdete jednotlivé prvky (kyblík, domeček, strom atd.) a na horizontální souřadnici (nahoře) symboly popisující pozici (nad, pod, před, za, v…). Dítě postupně umisťuje žetonky se zvířátky tak, aby místo odpovídalo správné kombinaci pozice a předmětu. Pokud tedy hledám místo pro medvídka, který na střeše domečku opravuje něco kladivem, najdu políčko odpovídající domečku a pozici „na/nahoře“. Dále myšku, která stojí v kyblíku, umístím na políčko odpovídající kyblíčku a symbolu „v/uvnitř“.

Když se má dcera ve věku kolem pátého roku učila pracovat se souřadnicemi, pomáhala jsem jí pochopit „adresu“ políčka tak, že jsme prstíky jely po pomyslné cestičce od symbolu na jedné ose a od symbolu na druhé ose. Tam, kde se protnuly cesty prstíků, bylo „správné místo“. Velmi rychle si na to zvykla a brzy už o tom vůbec nemusela přemýšlet. Již mnohokrát jsme narazily na řešení úloh, kdy se práce s maticí dítěti hodí. Jakmile tuto logiku jednou pochopíte, už vám to tzv. nikdo nevezme.

QUANTITIX

Jak již název napovídá, ve hře Quantitix půjde o počty, a to počítání do 5, což odpovídá právě věku kolem 4 let. Samozřejmě lze začít mnohem dříve díky krásným obrázkům, u nichž si můžete dlouze vyprávět o tom, co se na nich děje. Postupně pak začnete počítat jednotlivá zvířátka a nakonec dítě samo bude zaznamenávat do matice pomocí žetonu správný počet všech pěti zvířátek na obrázku.

Princip je tedy opět v kombinaci – zvířátko/počet. Tentokrát jde na rozdíl od předchozí hry o parametry dva (žetony jsou modré, bez symbolů). Na levé ose jsou obrázky zvířátek a na horní ose jsou čísla a zároveň i puntíky vyobrazené tak jako to bývá na kostce. Pomáháme tak dítěti přiřadit počet ke správné číslici.

Ačkoli jsou obě hry určené pro děti od 4 do 6 let, povídat si nad obrázky a učit se tak popisovat co se děje, kdo co dělá, pojmenovávat prvky a jejich umístění (což je shodné s předchozí hrou), lze již od velmi útlého věku. Obrázkové karty jsou kvalitně laminované, menší děti je tedy nemohou roztrhnout. Pouze je mohou okousat prvními zoubky. Žetonky o průměru asi 2,5 cm jsou z pevného dřeva. Pokud byste chtěli hru hrát s dítětem výrazně mladším než 4 roky, buďte zpočátku u něj plně přítomni. Jak dítě poroste, necháte ho postupně s hrou pracovat podle jeho potřeb, jak samo uzná za vhodné. Hry vás tak provedou prvními roky učení důležitých základů pro budoucí vzdělávání.