Potřebujete poradit? 770 601 604 Po - Pá 9:00 - 15:00
0
Košík
Úvodní stránka Mámin blog O výchově hrou s Veselou chaloupkou 4: Předškolák 1.díl

O výchově hrou s Veselou chaloupkou 4: Předškolák 1.díl

Tipy pro výběr her a hraček 17. 2. 2020 3 minuty
Tereza Chaloupková
Ve čtvrtém dílu seriálu Veselá Chaloupka vám pedagožka Tereza Chaloupková doporučí řadu zajímavých tipů a her pro vaše dítko. Věkové rozmězí tří až šesti let, kterým se tento článek bude zabývat, by se dal nejlépe popsat jako období nástupu do mateřské školy. Čeká vás to? Tak čtěte dál!
Dnešní doba rodičům nahrává dětem zábavu a hru jen „servírovat“. Děti pak ztrácí potřebu si hry vymýšlet samy, proto už je v tomto období také důležité zapojovat do hry vrstevníky i podporovat tzv. volnou hru (spontánnost, radostná hra, fantazie, hra námětová „na něco“). Rozhodně je v pořádku, že si s dětmi nehrajete celý den, ale také máte doma svou práci a děti se musí naučit zabavit samy. Je fajn si stanovit hranice a dodržovat je: „Teď uvařím večeři, pak si spolu půl hodinky pohrajeme.“  

Začneme opět motorikou – hrubá motorika se stále zdokonaluje, pohyby se automatizují a na konci tohoto období už děti zvládají složitější pohybové koordinace (koloběžka, kolo, brusle). S hrubou motorikou velice úzce souvisí jemná motorika a to, že si dítě uvědomí komplexně své tělo, pomůže také v grafomotorice.



V souvislosti s grafomotorikou mluvíme na konci tohoto období o tzv. lateralitě (vyhraněnosti pravé či levé ruky). Rodiče by si s tím hlavu lámat neměli, měli by děti nechat být tak, jak si to samy při jednotlivých činnostech uchopí. Podávejte dětemm předměty vše ze středu. Pokud by se dítě neprofilovalo ani rok před nástupem do školy, poraďte se s odborníky. Osobně v tomto období stále doporučuji kreslit na formáty minimálně A3 a s citem kontrolovat - opravovat správný úchop!

I když to bude pro někoho překvapením, grafomotorice velmi pomáhá hra s plastelínou, které je nepřeberné množství druhů a typů. Osvědčenou pomůckou na jemnou motoriku je v tomto období Zatloukačka, stejně tak jako Mozaiková zvířáka od Djeco, se kterými děti trénují jemné a přesnější pohyby prstíky. Co se týče samotné grafomotoriky, bezvadné jsou sady Djeco s mazacími fixami Malování krok za krokem. Také je třeba zmínit první seznámení s nůžkami a stříháním. Vystřihování pro nejmenší od SES máme doma a je výborné!


Přecházíme na vnímámí, které v tomto vývojovém období zažívá doslova boom! Troufám si říci, že jak v tomto období správně nasměrujeme všechny poznávací schopnosti, tak budou fungovat dále. Především pro přípravu do školy v tomto období stavíme naprosté základy všemu. Když tyto základy pokulhávají, v první třídě není na čem stavět a dochází k prvním příznakům školní neúspěšnosti. Trh nabízí tak bohaté pomůcky a hry, že je radost tyto schopnosti rozvíjet. Sama už je doma nemám kam dávat.


Zrakové vnímámí už je v tomto období pěkně nastartované, děti už umí pojmenovat většinu barev. Proto je dobré nezapomenout na barvy doplňkové (růžová, fialová, oranžová) a odstíny barev – pojmenování světlá/tmavá. Tady je jednoznačně na místě Rybka – barevná mozaika od Djeco nebo Ježek – čísla a barvy od Janod.


 
Zrakovou paměť a syntézu upevníme skládáním puzzle s větším množstvím dílkůSada 6 puzzle pro nejmenší nebo didaktické puzzle Medvídkův den, kde můžeme dítě obrázkovou osnovou podpořit při souvislém povídání o vlastním režimu dne. Na zrakové rozlišení používáme doma dvě velmi populární pomůcky. Jednou z nich je skládání zvířátek Animomix od Djeco a druhou Indiánský totem od Janod, kdy dětí staví a skládají podle předlohy. Obě jsou bezvadně zpracované.



Současná generace dětí má velmi oslabené sluchové vnímání. Řadě dětí dělá dlouho problémy určit první slabiku, později první hlásku a ještě později poslední hlásku ve slovech, proto bude uším lahodit Pexeso pro uši nebo Kouzelná tužka od Albi s pexesy Kouzelné čtení!

 

Internetový obchod
Sdílet
Tereza Chaloupková Tereza, maminka dvou kluků a učitelka 1. stupně ZŠ, je naší externí posilou. Sdílí s námi své pedagogické zkušenosti a radí, jak školní děti rozvíjet hravě a zábavně.