Potřebujete poradit? 770 601 604 Po - Pá 9:00 - 15:00
0
Košík
Úvodní stránka Mámin blog Montessori pro věk 1,5–3 roky: Zapojení do praktického života a zdvořilostní lekce

Montessori pro věk 1,5–3 roky: Zapojení do praktického života a zdvořilostní lekce

Tipy pro výběr her a hraček 2. 7. 2023
Tereza Kotilová
M-O-N-T-E-S-S-O-R-I. Člověka, který se s tímto pojmem nikdy blíže nesetkal, možná jako první napadne, že jde o nějakou vzdělávací metodu či směr, což je vlastně pravda. V první řadě však jde však o podporu přirozeného vývoje dítěte v určitých životních obdobích. Pojďte se s námi dozvědět více o principech Montessori a načerpat tipy na pomůcky, aktivity i uspořádání domácnosti pro různý věk. Třetí díl se zaměřuje na děti od 1,5 roku do 3 let, kdy se děti stále více zapojují do praktického života a přichází na řadu zdvořilostní lekce.

Montessori pro věk 1,5–3 roky: Zapojení do praktického života a zdvořilostní lekce

Montessori 1,5–3 roky

V tomto věku děti často vstupují do nějaké komunity ostatních dětí. V konceptu Montessori nejprve do dílen s rodiči a s blížícím se 3. rokem i samostatně do školky. Doma se pak většinou odehrává “praktický život”, kdy se chce dítě zapojovat do činností, které vidí u rodičů, ale stále to zatím nedokáže v takovém rozsahu. Platí tedy i nadále, že je potřeba dítěti připravit sebeobslužnou domácnost tak, aby to co nejlépe zvládlo samo. Jak na to? Projděte byt a doplňte různá zákoutí a stanoviště o věci, které dítěti pomohou k samostatnosti. Umožněte dítěti zapojit se do přípravy jídla, samostatně si nalít pití, vyhodit/třídit odpadky i špinavé prádlo, pečovat o rostliny, popřípadě o domácí mazlíčky, vybrat si oblečení i boty, atd.

V každé domácnosti jsou běžné činnosti trošku odlišné, proto se vždy zamyslete, jak právě v té vaší pravidelné aktivitě můžete zapojit i svého malého potomka tak, aby to co nejlépe zvládl samostatně.

Nezapomeňte, že všechny aktivity připravené pro dítě musí obsahovat zprvu vždy 1 a postupně max 5 věcí, které mohou udělat samy. Například péče o 1 květinu, oloupat 1 vajíčko, vybrat ze 2 triček, uklidit 5 kostek. 

Stále platí “méně je někdy více” a to se snažte dodržovat vždy a všude. Jakmile je něčeho na úklid či třídění moc, mozek dítěte to vyhodnotí tak, že to nezvládne a buď od činnosti odchází, udělá zbytečný nepořádek nebo přichází pláč či vztek. Jako příklad si uveďme pastelky – není potřeba 120 odstínů pastelek, ale stačí 5 základních barev, kdy každá bude ve své přihrádce označené tou barvou, aby dítě bylo schopné je i uklízet zpět, kam patří. 

Může se vám zdát, že dítě v tomto věku přeci už může zvládnout víc. Ano, může, pokud chce. Ale je potřeba si uvědomit, že dítě činnost vždy dělá pro dobrý pocit z té dané aktivity, ne pro výsledek. Například leští zrcadlo stále dokola, protože ho to baví, je mu jedno, že už je čisté nebo ve výsledku vlastně i více upatlané, ale jeho baví ta činnost. Nebo chce loupat vajíčko, ale pak ho nechce jíst, protože na něj nemá chuť, nebo mu vlastně vůbec nechutná, jen ho prostě baví ta činnost loupání vajíčka. Je důležité si uvědomit, že takto je to naprosto v pořádku. 

Pomalu ale jistě přicházejí na řadu “zdvořilostní lekce”, kdy je potřeba si dávat pozor, jak k dítěti komunikuji, co mu říkám, jak mu jsem vzorem, jak jsme zajedno ve výchově jako rodina. Stejně tak dítě učíme návyky, jako že vždy zastaví u přechodu, že zdravíme dobrý den a loučíme se na shledanou, atd. V těchto zdvořilostních lekcích jdeme vždy dítěti příkladem, čímž ho učíme danému návyku. Pokud zatím nespolupracuje, nevadí, nenapomínáme ho, maximálně vysvětlíme, proč to děláme, a proč je to zdvořilé a vyčkáváme, až se samo postupně připojí.

Pohádky? Ano, či ne?

V tomto věku přichází často na řadu pohádky nejen před spaním. Některé děti tuto činnost mají rády odmala, jiné ji přicházejí na chuť právě v tomto věkovém rozmezí. Do Montessori konceptu však klasické pohádky nezapadají, neboť jsou příliš abstraktní, často obsahují smyšlené postavy, vymyšlené situace, nereálné předměty, brutální chování, atd. Dítě do 3 let je potřeba ukotovit v realitě.

Doporučujeme vyprávět si příběhy skutečné, třeba si povídat, jaký byl dnešní prožitý den, co se vám nejvíce líbilo a nelíbilo. Pokud se zrovna chystáte na dovolenou, můžete vyprávět co vás čeká, jaké výlety plánujete, kudy půjdete, co uvidíte, kde si dáte oběd, kde budete bydlet. Těch námětů jen hodně. Důležité je držet se při zemi a nevymýšlet si neskutečné. 

V případě knížek volte takové, kde se zvířátka chovají jako zvířátka a nepromlouvají k lidem. Knížky bez nadpřirozených jevů a bytostí. Prostě co nejvíce skutečné příběhy ze života. Dobře fungují knížky naučné.

Tipy na aktivity a hračky 

Pokračujeme dále v rozvoji jemné motoriky nejčastěji pomocí vkládání předmětů do otvorů, přendávání různě těžkých a různě tvarovaných předmětů pinzetou, navlékání, šroubování, odemykání a zamykání, poznávání pohmatem, třídění/řazení/rovnání dle barev/velikosti/druhu a jiných charakteristických vlastností úměrných věku dítěte. 

V tomto věkovém odbobí doporučujeme naši oblíbenou hru Hmatej a najdi. Jde o zábavnou didaktickou hru, která pomáhá dětem s rozvojem hmatu a představivosti. Dřevěné předměty jsou schované v látkovém pytlíku umístěném v kyblíku. Úkolem dítěte je vložit ruku dovnitř a na základě hmatání popsat, jaký předmět drží v ruce. S pokročilým věkem má před sebou dítě vyložené kartičky s obrázky a hledá hmatem v pytlíku právě jeden vybraný.  

Zaujalo vás téma Montessori a naše tipy pro vývojové období dětí do 3 let? Co takhle si přečíst Montessori tipy pro děti od 3 do 6 let

Chcete-li svému dítěti vybrat rozvíjející hry a hračky, které respektují osobnost dítěte, vybírejte z naší nabídky her a hraček typu Montessori.    

 Za cenné tipy a odborný dohled nad článkem moc děkujeme Montessori průvodkyni Petře Pokorné.

Internetový obchod
Sdílet
Tereza Kotilová Píšu pro vás inspirativní články na Agátin blog. Takové články, které vám pomohou s výběrem her, hraček a pomůcek pro vaše děti. S velikou radostí některé hračky z Agátina světa osobně testuji v praxi, a to pod odborným dohledem mé dcery Rozálie.