0
Úvodní stránka Mámin blog RECENZE: Zachraňte příšerky - MINDOK

RECENZE: Zachraňte příšerky - MINDOK

Recenze 15. 7. 2020 3 minúty
Zachraňování příšerek v podobě roztomilých potvůrek, jež vyvolávají sympatie spíše než obavy, jsme si okamžitě oblíbili. Tato hra nabízí všechno to, co máme na hrách rádi, proto praktické a skladné balení máme doma již delší dobu neustále po ruce. Myslím, že tento „statut“ si úžasně jednoduchá a zároveň neskutečně rozmanitá a na prvky bohatá hra ještě velmi dlouho zachová.
Někdy mám pocit, že autory her musely být samy děti. Není přece možné, aby dětem nějaký dospělák takto brnkal na struny jejich představivosti. Téma milých až roztomilých příšerek, které potřebují ochránit, opečovat, vybavit, nakrmit, položit do pelíšku a celkově vylepšit, mou dceru doslova uchvátilo.

Okamžitě se s obratností sobě vlastní orientovala v obrovském množství různých navzájem se vylučujících podmínek pro získání vítězných bodů, což mně často dělá velké potíže. Dlouho mi trvá, než se zorientuji, jestli je výhodnější sbírat pelíšky, zdokonalovat příšerku (případně jen její hlavu), sbírat čaroděje nebo diamanty. Nikdy totiž nevíte, která karta přijde jako další a každý nemůže získat vše. Je třeba neustále volit mezi variantami okamžitých bodů či těch, které získáte až splněním určitých parametrů. To vám ovšem může znemožnit soupeř. I s tím je třeba počítat. Vše je velmi přehledně zpracováno, jasně a srozumitelně vysvětleno. Zdánlivě nesouvisející prvky do sebe zapadají. Stále se rozhodujete mezi několika možnými zisky.

Ne příliš obvyklé je použití „rámečků“, do nichž určité herní prvky zapadají. Lépe tak rozvrhnete hrací prostor, jasněji vnímáte možné varianty řešení. Celkově dávají hře lepší grafický dojem. Rodiče ocení, že součástí hry je papírový vklad do krabice, který umožňuje přehledně uložit a zafixovat množství kartiček při zachování relativně malého rozměru krabice. Velké plus pro autory!

Strategický prvek, který mne nejvíce překvapil a obohatil, je jakási „cena“ hrací karty určující akci v daném kole. V každém kole si hráč vbírá z několika takových karet nabídky, jež umožňují získávat body různým způsobem. Tyto karty se postupně odhalují otočením a skládají do rámečku s číselným označením. Každá pozice karty tak má jinou hodnotu. Karty se ale postupně posouvají, jak je hráči odebírají. Karta má tedy na počátku hodnotu 4, poté 3 a na konci 2. Hodnotu však neplatíte penězi, ale posunem své figurky na hrací desce. Mohlo by se zdát, že více je lépe. Ale není. Hráči neustále postupují figurkami dokola po kamenité cestě. Cesta je rozdělena do 6 oblastí. Číslo, tedy cena za kartu, určuje, přes kolik oblastí poskočíte dopředu. Proč je to důležité? Pokud jste totiž na pozici před svými soupeři, nehrajete dál. Naopak, dokud jste za soupeři vzadu, můžete hrát dál. Je tedy třeba zvážit, jestli vám stojí za to karta za 4 skoky, kdy pak už nebudete hrát dál, nebo raději za stejný počet skoků dostanete karty dvě díky možnosti hrát dvakrát.

A co je tedy vaším cílem?

Samozřejmě sbírat body. V této hře mají podobu srdíček, a to získaných buď rovnou na kartě „koupené“ za skoky, nebo později díky kumulaci parametrů pro splnění podmínek. Není možné splnit podmínky všechny, to už je dané tím, že karet je omezený počet a také tím, že se hráči střídají. Při každém tahu bere hráč jednu z karet a splní její obsah (akci). Můžeme tak sbírat pelíšky, uzly na provazovém žebříku, čaroděje nebo diamanty dvou barev.

Některé karty nám umožní „vylepšit“ svoji příšerku. Každá příšerka má totiž 4 úrovně vylepšení. Jde spíše o péči, která ji mění k dokonalosti. Na začátku má své tělíčko v úrovni 1 ze 4. V této úrovni může také skončit. Jakmile získá hráč kartu s obrázkem nožek, těla či hlavy příšerky, může tuto část těla „zlepšit“ a posunout tak na další úroveň. To se uskutečňuje otočením části obrázku příšerky, respektive výměnou za vylepšenou část těla na vyšší úrovni. Dosažená úroveň zlepšení přináší různé možnosti bodového hodnocení ať už rovnou v průběhu hry, nebo na konci. Nebylo pro mne překvapením, že dcera při výběru strategie primárně zaměřuje svoji pozornost právě na péči o příšerky. Děti mají v sobě zkrátka často zabudovanou touhu pečovat o zvířátka či jiné roztomilé bytosti, které si získají jejich přízeň.

Ve hře jsou také zelené a červené diamanty. Získáte je díky kartám s jejich vyobrazením. Body však přinášejí opět různými způsoby – umístěním na jiné karty, kumulací apod.

Body sčítáme na konci společně podle návodného postupu tak, abychom na nic nezapomněli. K tomu nám slouží opět rámeček, a navíc herní deska otočená spodní stranou nahoru. Není tedy třeba nic psát, vše je součástí hry. Děti si tak procvičí složitější sčítání vícera parametrů, které se mnohdy i navzájem kříží.

Sčítáme tedy body přímo získané již ve hře jako zobrazená srdíčka na kartách, nebo za splnění určitých podmínek. Modré kartičky získáváte rovnou ve hře splněním požadavků. Např. pokud máte jako první dva čaroděje, dva diamanty, druhou úroveň - vylepšení příšerky, nebo třeba čtvrtou (nejvyšší úroveň) - opět vylepšení příšerky. Body získáváte za konkrétní počty uzlů, úroveň péče, diamanty či pelíšky. Čaroděj navíc některé body násobí. Někdy je bodové hodnocení výhodnější, jindy ne. Počet karet ve hře je omezený a vy jejich přínos musíte každým tahem maximalizovat. Neustále v hlavě probíráte varianty podmínek a bodových hodnocení jednotlivých parametrů.

Tip: Podívejte se také na video, ve kterém vám Marek z Agátina světa, představí hru Zachraňte příšerky.

Tak to je vše. Co všechno jste si zapamatovali? Uznejte, že tohle prostě v hlavě zkombinovat je prostě náročné! Ale děti to umí. Bohudík.

Tuhle hru by chtělo mít doma každé dítě. Pokud chcete vsadit na jistotu, hra s příšerkami, co potřebují péči, nemůže zklamat.