Alternativní školy (2/2): Daltonská škola a Jenský plán
Daltonská škola
Daltonské školy v ČR i ve světě nabízí pro děti vzdělávání od předškolního věku až po 12. stupeň. Hlavní myšlenkou je úmluva mezi učitelem a žákem o harmonogramu práce za konkrétní období. Žák rozhoduje sám o svém pracovním tempu a podle daltonské terminologie je tzv. „zodpovědně svobodný“.

Co je to daltonský úkol a daltonský blok?
Daltonský úkol je činnost (projekt), která musí být dokončena do určitého termínu. Ve školce děti zpracovávají několik tematických pracovních listů za týden. Starší děti pak pracují s encyklopediemi, počítačovými programy a dalšími zdroji, ze kterých žáci zpracovávají informace.
Daltonský blok je něco jako vyučovací hodina, během níž děti pracují na úkolech. Tento blok trvá dvě vyučovací hodiny a kromě práce na úkolech slouží také k procvičování učiva a k referátům. Existuje ještě jedna forma daltonského úkolu – tzv. dlouhodobý daltonský úkol. Krátkodobé i dlouhodobé daltonské úkoly se skládají z povinných a volitelných činností.
Typické znaky Daltonského plánu:
- Při zadání úkolu prochází s žákem celý úkol učitel
- Žák si s pomocí učitele připraví rozvrh práce
- Díky rozvrhu se žáci dozví i termín a formu zkoušení z probraného učiva
- Kreativní práce vlastním tempem
- Mizí pasivita dítěte
- Prostor pro odpočinek i práci navíc
- Uvolnění atmosféry celé hodiny
Jenská škola
Oproti ostatním typům alternativního školství není tento vzdělávací plán považován za dogma, ale školy a jednotliví pedagogové si jej mohou přizpůsobit po svém. Jenský plán kombinuje čtyři hlavní formy vzdělávání: rozhovor, práci, hru a slavnost.
Po příchodu do školy je den vždy zahájen rozhovorem probíhajícím v kruhu. Žáci tak mohou poslouchat i sdělovat své pocity. Zároveň se žáci dozví, jaký je plán daného týdne. Rozhovor pak přechází v práci v menších skupinách. Volný čas včetně přestávek vyplňuje hra.
