0
Úvodní stránka Mámin blog RECENZE: Kvedlalové z Kvedlinburku - MINDOK

RECENZE: Kvedlalové z Kvedlinburku - MINDOK

Recenze 15. 10. 2020 3 minuty
Přemýšlíte, kdo to vlastně jsou ti Kvedlalové? Co to je za prapodivný název? Nakonec není až tak nepříhodný. Jedná se totiž o jakési pokoutné felčary, kteří na kvedlinburském jarmarku po 9 dní nabízejí lektvary na neduhy všeho druhu – od škytavky až po rýmičku.
Vezměte si svůj kotlík v podobě hrací desky s políčky pro umístění jednotlivých čarovných ingrediencí do tvaru jakési spirály, přesněji víru vznikajícím při míchání lektvarů. Postupně nasbírejte do svého kouzelného pytlíčku ingredience, jako je oranžová dýně, modrá havraní lebka, červená muchomůrka, fialový kořen mandragory, černý smrtihlav nebo zelený křižák, abyste z nich mohli vyrobit ten nejhodnotnější léčivý odvar. Vyhrává ten, kdo nasbírá nejvíce bodů, což lze docílit mnoha způsoby.

Jakmile se pustíte do vysvětlování všech vlivů, které přidávají body, zjistíte, zda hra je pro vás šitá, anebo si na ni snad raději nebudete troufat, abyste nebyli pokořeni svými ratolestmi rychleji, než si přejete. Tak jako já. Se svou osmiletou dcerou jsem hned u první hry prohrála na celé čáře. Ačkoli je koncept určený pro děti od 10 let, podivně snadno se zorientovala v nepřehledné změti různých výhod a podmínek, které vedou k získání bodů. Já jsem musela pokorně přijmout svou prohru jako naprosto zaslouženou a uznat, že děti prostě dokáží věci, o nichž se nám nezdá. Pokud máte rádi hry, kdy je potřeba neustále hodnotit výhodu svého tahu, tak jsou Kvedlalové ideální hrou pro celou rodinu.

Dospělí se rozhodně nudit nebudou a spodní hranici dětských hráčů odhaduji kolem 8 let. Není třeba být zdatný čtenář, všechny souvislosti jsou velmi názorně zobrazeny graficky. Ani matematika není extrémně složitá, není nutné počítat desítky či stovky. Ta hlavní obratnost je v neopomenutí žádné okolnosti, která je výhodou či nevýhodou. Zvážení různých variant kroků tak, aby zisk byl finálně nejblíže vítězství. Někdy méně může být více. Riskovat zdravě je nutné, ale nemusí se vyplatit. Do hry vstupuje i relativně silný faktor náhody a už samotné vybírání hracích žetonů z pytlíčku je zkrátka o štěstí. Mně samotné se při první hře smůla lepila doslova na paty.

V čem spočívá hlavní princip hry?

Do svého kotlíku každý přikládá žetony vylosované z pytlíčku, a to v každém kole tak dlouho, dokud nějaké žetony má, tahat je chce, anebo dokud tzv. nevybuchne. Hodnoty políček pro ukládání žetonů postupně rostou, jejich bodové ohodnocení také, i když pomaleji. Některá pole po sobě jdoucí mají počet bodů získaných na konci kola stejný. Náhodně rozložena jsou pole s obrázkem rubínu, který přináší výhodu navíc. Přikládání žetonů probíhá tak, že počátečním políčkem je to, kde se nachází dřevěný žetonek kapky. Hodnota žetonu nás posouvá po ploše směrem k vyšším číslům. Každý hráč pokládá žetony svým tempem, dokud je to možné a vhodné. K nežádoucímu výbuchu, který může hráči pěkně „zavařit“, dochází tehdy, když součet hodnot bílých (neutrálních) žetonů, jež neslouží jako ingredience, je více než 7. Jelikož můj lektvar vybuchoval několikrát za sebou, mohla bych o negativním efektu na výsledek dlouho vyprávět.

Jakmile všichni hráči skončí, uzavřou a vyhodnotí dané kolo. Rozhodující je hrací políčko, které sousedí s políčkem, na němž je poslední položený žeton (je před ním směrem k cíli). Hráči, kterým lektvar nevybuchl, porovnají hodnotu tohoto políčka, a ten, kdo ji má nejvyšší, může hodit kostkou a získat bonus navíc. Pokud rozhodující políčko obsahuje vyobrazení rubínu, hráč získává jeden rubín a  také počet bodů uvedených na tomto políčku. Nakonec si hráč může nakoupit ze společné zásoby (která není neomezená) další žetony do svého pytlíčku a tím tak zlepšit dynamiku své hry. Za rubíny si pak může hráč vyměnit posun kapky na hracím poli – kotlíku či znovu naplnit flakon (flakon lze v průběhu kola použít pro možnost vrátit žeton zpět do pytlíku – ovšem ne pokud způsobuje výbuch). Dorovnávacím prvkem pro zmírnění náskoku prvního hráče je tzv. krysí kámen. Ten hráčům umožní v následujícím kole posunout počáteční pole s kapkou o něco dál. Za tento efekt jsem byla hodně vděčná. Zpomalil totiž stejně již neodvratnou cestu k mé zkáze.

Kouzlo barevných knih

Největší kouzlo a atraktivitu celému hernímu konceptu dodávají barevné knihy, jež významně ovlivňují průběh kol. Každá má trochu jiné vlastnosti. Oranžová kniha určuje cenu žetonu s dýní, černá má dvě odlišné strany (pro hru ve dvou případně více hráčů) a určuje hodnotu žetonu smrtihlava. Další knihy (zelená, červená, modrá, žlutá, fialová) již mají čtyři různé strany označené záložkami a každá strana obsahuje jinou verzi hodnot žetonů a výhod pro hráče. Tím lze hru téměř nekonečně obohacovat a zpestřovat o nové prvky. Autoři doporučují, aby byla vždy použita sada se stejným počtem záložek (např. všechny knihy nechat na straně se třemi zobrazenými záložkami). Není to však podmínkou.

Každá kniha má jedinečnou variantu možných výhod do hry. Pokud je tedy kniha aktivní, zmíněná výhoda platí, a to buď okamžitě, nebo na konci kola. Získáváte tak např. body, žetony, rubíny a možnost losovat dodatečné žetony ze sáčku, či posunout kapku na hrací desce. Podmínky jsou rozličné – mohou souviset s počtem nebo polohou určitých barev žetonů nebo součtem jejich hodnot.

Aby se hra ještě dále zostřila, máme k dispozici i tzv. karty jasnozření. Ty se otáčejí na začátku každého kola. Efekt modrých karet působí po dobu celého kola , případně na jeho konci, například „Je-li na vašem hodnoceném poli v tomto kole rubín, obdržíte navíc 2 body“. Efekt fialových karet je okamžitý a provede se hned, ještě před zahájením kola. Příkladem je „Hráči s nejmenším počtem rubínů dostanou po 1 rubínu.“

Hra má ještě jedno zpestření a tím je oboustrannost hracích desek hráčů s kotlíky. Pokročilejší verze přidává do hry ještě jednu stupnici, na niž umístíme počítací žetonek. Ve chvíli, kdy můžeme posouvat žetonem kapky, lze zvolit ze dvou variant posunu a posunout právě tento žeton. Na každé pozici tak získává hráč navíc výhodu (1-4 body, žeton či rubín navíc). Konec hry nastává po vyhodnocení 9. kola. Vítězí hráč s největším počtem bodů. V případě shody vítězí ten, kdo dosáhl nejvyššího pole v kotlíku. Při sčítání bodů mohou pomoci ještě nevyužité rubíny a v případě, že u hráče v posledním kole nedošlo k výbuchu kotlíku, dostává za každých pět pomyslných peněz další bod. Věřím, že už v této chvíli je vám jasná jedna věc – hra Kvedlalové je zábavná, chytrá, barvitá, proměnlivá, nenechá vás usnout na vavřínech a prověří schopnost soustředit se a kombinovat okolnosti pravidel hry.

Pokud ve své práci či v běžném životě neustále balancujete mezi různými potřebami a podmínkami, děláte něco jako projektovou činnost. Procvičit tyto dovednosti u dětí, jež zatím složitý projekt reálně nemohou dostat na starost, je báječná šance na úspěch v budoucnu. Jde o jakýsi šestý smysl, druh bystrosti, který potřebujeme, abychom zvládli pracovat pod tlakem. Tím nemyslím tlak pouze časový, o to v této hře nejde. Spíše než o časový stres jde o schopnost zahrnout do vybraného řešení či kroku to, co se jeví jako nejvýhodnější a nejefektivnější. Rozhodně není třeba zoufat, pokud se na takové přemýšlení necítíte. Zvolte si takovou hru, která nejlépe vystihuje právě váš styl. I proto pro vás připravujeme naše recenze psané rodiči a dětmi, abyste se mohli dobře rozhodnout. U nás Kvedlalové získali to nejlepší hodnocení už jen proto, že tato hra dokáže zaujmout (a to pobavit i potrápit) hráče každého věku, a to včetně dospělých.