0
Úvodní stránka Mámin blog RECENZE: Hry Lucie Ernestové

RECENZE: Hry Lucie Ernestové

Recenze 7. 4. 2020 4 minuty
Poutavé a duši inspirující obrázky Lucie Ernestové jsem objevila náhodně již před časem, a to v době, kdy jsem byla  zaujatá především svou prací manažera ve velkých firmách. Právě tehdy mě okouzlil uklidňující obrázek na pozadí obrazovky počítače. To jsem ještě netušila, jak moc mě později jako rodiče nadchnou od stejné autorky hry pro děti – krásně graficky i nápaditě zpracované, vždy s edukativním záměrem v čistém stylu „škola hrou“.

Předností her je jednoduchost, rafinovanost, nádherná a vtahující grafika, ale v neposlední řadě také skladnost (originální formát tvrdých skládacích desek s integrovaným pytlíčkem) a cenová dostupnost. Pokud patříte do skupiny lidí, kteří si nemohou naplnit skříně finančně náročnými krabicemi plnými rozličných figurek, kostiček a kartiček, právě sada her od Lucie by u vás v knihovně neměla chybět. Vděčný formát pro cestování a pojetí, které osloví širokou škálu věkových kategorií holek i kluků, ryze česká produkce osobité a silné ženy, která má nám všem co dát, to vše stojí za dobrou investici.

Ačkoliv jsou hry bez krabice jen ve formě rozložitelných desek, neničí se a odolávají náročným situacím doma i na cestách. Pravda, některé žetonky se časem ztratit mohou, ale není problém je nahradit dílky z jiných her nebo vyrobit si doma nové.

Každé desky obsahují vždy několik her deskového formátu, minimální doporučený věk bývá kolem 4-6 let. Každá sada obsahuje hry pro věkovou skupinu začínajících hráčů v tomto rozmezí. Jako první jsem pořizovala 4 cestovatelské hry (věk 5+) a 4 přírodovědné hry (věk 6+). Hrajeme je stále rádi a neomrzely se, a to už je dceři skoro osm. Nedávno do naší sbírky přibyly 4 dobrodružné hry, které jsou doporučené od 4 let, ale přesto si je má osmiletá dcera hned oblíbila a hraje nyní nejraději právě tuto sadu.

Velkou výhodou všech těchto nápaditých her je možnost něco se dozvědět o historii, o světě, o přírodě, ale také si třeba procvičit češtinu, matematiku či angličtinu. Žádná z her nepůsobí jako křečovitá snaha dítěti vnutit nějaké to „učení“. Vůbec to tak nevnímáte. Propracované obrázky vtáhnou do děje děti i dospělé, zvědavost vám nedá a chcete to alespoň zkusit. Po chvíli zjistíte, jak moc vás takové hraní obohacuje, a už nepřestanete.

Pravidla hry téměř vždy obsahují rozmanité varianty obměn, ale také prostor vytvářet a dotvářet pravidla vlastní. Kreativitě se meze nekladou. Lucie velmi dobře pochopila, že mnohé děti právě tento prostor potřebují, aby mohly zviditelnit své vlastní nápady a originální řešení.

Pokud mám zvolit, která z her je lepší či horší, nejde to. Chvíli milujeme jednu, pak zase jinou, ke každé se vracíme se stejnou chutí. Provedu vás tedy kouzelným světem Lucie Ernestové bez doporučení, která z her je nejlepší. Jsem přesvědčená, že se při výběru nespletete u žádné z nich a rozhodně bych s čistým svědomím doporučila, pokud byste skladné praktické desky objednávali poštou, vezměte si je všechny. Beru si to na triko!

Přírodovědné hry – zábavná přírodověda a angličtina (5+/6+)

Pytlácká hra je týmová. Na mapě světa se pohybujeme díky kostce mezi světadíly a ochraňujeme tamní zvířátka tím, že na nich zastavíme. Některá zvířátka jsou v područí pytláků a my je můžeme osvobodit výhrou v kostkovém souboji pokaždé, když stoupneme na černé pole s číslem (to pak musíme přebít). Hra velmi intenzivně seznamuje s mapou světa, názvy světadílů, ale také s přirozenými domovinami konkrétních druhů zvířat. Připomeneme si tedy i oblíbenou záludnost, že tučňáky najdeme na jihu, zatímco lední medvědy na severu. Všichni hráči hrají společně proti pytlákům. Je to nádherná hra, kterou miluje každé dítě se zálibou poznávat zvířata celého světa.

Evoluce nám ve zkratce vysvětlí v rámci popisu pravidel pojem evoluce a pana Darwina, který za celou teorií stojí. Na začátku hry si zvolíme zvíře a pomocí žetonků získáváme jeho části těla, které se díky evoluci u každého vyvinuly dříve nebo později. Můžeme si tedy tak jako u každé hry o celém tématu povídat na úrovni znalostí dítěte. Pokud nasbíráte více končetin, než vaše zvířátka potřebují, můžete je směnit na některých místech hracího pole. Po hrací ploše se pohybujete volně, bez určeného směru, což dává možnost taktizovat a nebýt tolik svázaný hody kostky.

Ptačí hra je poznávačka každým coulem. Nádherně a výstižně vyobrazení opeřenci mají své názvy. Princip hry doslova nutí u každého ptáčka si jeho název přečíst. Jde o ptáčky běžně se vyskytující v naší krajině. Většinu z nich pozorujeme na naší zahradě uprostřed města. Dravé či noční ptáky, jako je výr nebo káně, najdeme v zoologických zahradách nebo na představeních pro děti, která velmi doporučuji s dětmi zažít. Cílem hry je dostat se pomocí kostky ze startu do hnízdečka své barvy. Na cestě nás brzdí kocour, bouřka a naopak zase popohání pole s popisky „honí tě ornitolog“ nebo „dobrý vítr“. Klasika ve stylu Člověče, nezlob se, ovšem mnohem zábavnější a napínavější.

Crazy animals je jednoduchá procvičovačka (v každé sadě her je jedna tak trochu jiná hra). Zde se jedná o roztomilé obrázky zvířat a 4 sloupce slov, která skládáme s dětmi do vtipných vět. Hodně se u hry zasmějeme! Je to jedna z mála anglicky laděných her, kterou dcera hraje s chutí. Všechny výrazy jsou přeložené menším písmem, takže pobaví i děti bez znalosti angličtiny. No posuďte sami! Koho by nepobavilo tvrzení: „Já jsem puntíkaté prase nakupující v bazénu.“ Na věku v tomto případě vůbec nezáleží ☺.

Cestovatelské hry (5+/6+)

Objevitelská je hra, v níž se stáváme cestovateli, kteří se zapisují do historie jako úspěšní objevitelé zajímavých míst světa. Obsazujeme tak místa jako Uluru v Austrálii, Velkou čínskou zeď, Machu Picchu nebo Gízu v Egyptě. Na svých cestách narážíme na piráty, s nimiž svádíme souboj kostkou. Velmi obohacující součástí hry je možnost projít si trasy významných objevitelů. Každý z nich je vyobrazený se svým jménem a přísluší mu určitá barva čáry – tedy směr cesty znázorněný na mapě světa. Všechna místa, která se snaží hráči obsadit, jsou vyobrazena na svých reálných místech. Krásná exkurze do minulosti a cestování alespoň prstem po mapě.

Evropou křížem krážem nám umožní projet si Evropu a poznat její hlavní města, ať už jako turista, fotograf či dobyvatel. Každé město obsahuje kromě svého názvu i obrázek typického místa. Praha např. Karlův most a Pražský hrad, Řím Coloseum, Moskva Rudé náměstí, Kodaň proslulou sochu Mořské víly. Pro bystroušky obsahuje hra tzv. „hledačku“ , a to vyhledat 11 plachetnic na mapě Evropy. Jediné, co bych v tomto případě vytkla u grafiky, je horší čitelnost názvů měst. Je potřeba hrát v dobrém světle. Na druhou stranu si tak rychleji osvojíme názvy měst a nespoléháme se na čtení.

Hedvábná stezka je moje snad nejoblíbenější hra. Jako vášnivý cestovatel se vždy na krátkou chvilku ponořím do představ putujících karavan či lodí, vzpomínám, která místa jsem již navštívila a kam bych se jednou ráda podívala. Povídáme si o jednotlivých oblastech, protože díky mnoha obrázkům je inspirace habaděj. Kromě soubojů s bandity získáváme na cestách i tolary, které použijeme na nákup lodi pro návrat zpátky do Evropy (startem i cílem je v tomto případě Istanbul). Kdo šetří, má za tři, respektive projde konečnou část trasy bez úhony a pak použije naspořené tolary na přeskočení políček banditů. I v této hře se dozvíme o významu a původu jména historicky neopomenutelné Hedvábné stezky. Najdeme tu i obrázek vysvětlující původ hedvábí, tedy různé fáze vývoje bource morušového a princip výroby tradičně ceněné látky.

Horolezecká čtyřka se poněkud vymyká ostatním hrám. Princip hry je podobný např. piškvorkám, jen je trochu komplikovanější. Najdeme zde názvy všech nejvyšších hor světa, jejich výšku a lokaci. Dozvíme se něco o slavných horolezcích, kteří se zapsali do historie horolezectví nepřekonatelnými výkony. Společně tvoříme vlastně takové pomyslné horolezecké cesty. Hra je pro dva hráče, kteří se střídají v pokládání žetonů postupně do jednotlivých řad. Cílem je sestavit souvislou řadu 4 žetonů v jakémkoli směru – horizontálním, vertikálním, ale i diagonálním. Další řadu lze obsadit, až když spodní řada je plně obsazena. Chce to trochu plánovat a zapojit představivost. Velmi rychlá a svižná rozcvička pro mozek. Dá se zahrát třeba na cestě vlakem, ať už máte s sebou kostičkový papír nebo si rastr sami vytvoříte.

4 Dobrodružné hry a zábava s písmenky a matematikou (4+/5+/6+)

Ztracená atlantida je snad nejoblíbenější hra mé osmileté dcerky. Možná proto, že je tak jiná než všechny ostatní hry, které máme doma. Než jsme se pustili do cesty skrz naskrz mořským dnem, povídali jsme si o Atlantidě a proč se jí vlastně říká ztracená. Sbíráním perel si menší děti trénují počítání do 20 a podobu čísel, při stoupnutí na číslo od 1 do 5 pak jednoduché odčítání. Když totiž hodíte číslo vyšší, postoupíte o rozdíl těchto dvou čísel, když naopak menší, jdete zpět také o jejich rozdíl. Nejvyšší úrovní počítání je pak násobilka. Autorka velmi elegantně pomáhá formou nápovědy menším dětem, které se díky tomu seznamují s principem násobilky a také její užitečností pro reálné situace. Jak? Výpočet určí částečně i hod kostkou – násobí se mezi sebou hodnota hodu a číslo napsané na schodech. Pokud znáte výsledek, můžete postoupit nad schody k drahokamu a jít dál. Všechny výpočty i s výsledky jsou poházené po dně oceánu, a to je právě ta nenápadná nápověda. Je to sice trochu hledání, ale to přece děti  baví. Vyhnete se tak frustraci nezkušených počtářů z toho, že je pro ně příklad ještě těžký. Naopak, velmi nenásilně jim hra pomáhá si počítání procvičit. Jako bonus najdeme na obrázcích několik mořských živočichů i s jejich názvy. Dozvíme se tak navíc něco nového o světě pod vodou.

Putování s dinosaury nadchne každé dítko mající své dinosauří období. Krásné obrázky, napětí, ale zároveň také jednoduchost umožňující projít krajinou přes všechny nástrahy a překážky i menším dětem. Hra obsahuje jazykolamové názvy několika známých druhů praještěrů, ale také tzv. „hledačku“. Jelikož je určena pro děti od 4 let, velmi nevtíravě obsahuje rovněž prvek poznávání geometrických tvarů – ty vám totiž pomáhají přenést se přes propast. Zároveň používáme rozlišování barev hráčů v rámci pravidel, kdy barva políčka někdy ovlivní, jak moc poskočíme . Nádherné pojetí grafického zpracování krajiny druhohor.

Písmenková pyramida nám dává příležitost procvičit slovní zásobu a čtení. Nevím, zda tento důmyslný princip autorka sama vymyslela nebo se někde inspirovala. Každopádně je velmi zábavný a obohacující. Pyramidou se totiž pohybujeme směrem k vrcholu tak, že pro posun nám slouží skok na konečné písmenko vymyšleného slova. Kostkou se pak dostáváme na písmenko první. Do dalšího patra se dostaneme jen na 4 místech, a to stoupnutím na jedno konkrétní písmenko. Je tedy třeba hodně přemýšlet o zvoleném slovu, abychom se v žádném patře příliš dlouho nezdrželi, zatímco soupeř stoupá vzhůru. My jsme hru nakonec s dcerou hráli i bez kostek. Začali jsme na schodech a na písmenku, kde jsme skončili, byl začátek dalšího slova. Bavilo nás to tak ještě víc. Líbí se mi, že se při hraní seznamujeme s principem pyramidy, a to neobvyklým pohledem shora. Hra opět obsahuje oblíbenou „hledačku“, a to několika exotických zvířat, kdy si nenásilně zapamatujeme jejich podobu i název.

Chytré kočky je jednoduchá slovní hra postavená na tématu Egypt. Nevím, jestli platí u všech dětí, že každý věk orientuje pozornost k jiné části dějin. Je každopádně krásné to pozorovat. V určitém období děti zkoumají dinosaury. Dozvídají se toho tolik o přírodě a historii, jak snad už nikdy v budoucnu. Je pro mne záhadou, jak vzniká ta magnetická síla k období, které téměř vůbec nesouvisí s naší realitou. Dalším obdobím je vznik a princip vesmíru. Kolem 7. roku začaly pozornost dcery přitahovat symboly starověkého Řecka, Říma, Egypta. Egyptské symboly, a to nejen kočky, styl života, mytologie, způsob uctívání božstev i mrtvých - to všechno je teď naším zdrojem poznávání. I proto nás hra zaujala na první pohled. Je ve své podstatě velmi jednoduchá. Hází se kostkou, čímž se posunujeme na různá písmenka, k nim pak vymýšlíme slova se stejným počátečním písmenem. Počet slov udává číslo na kostce. Jako vždy tedy v sadě nechybí jednoduchá a svižná hra pro zahřátí mozku, která děti baví.

Sada originálních deskových her od Lucie Ernestové nabízí ještě variantu Veselé hry pro děti od 3,5 roku, které obsahují jednoduché zábavné hry pro předškoláčky, jímž pomáhají rozvíjet slovní zásobu. Nechybí oblíbená a preferovaná témata dětí v tomto věku, a tak tu najdete hru Mašinková, Pirátská, Čarodějnická (ta je obzvláště nápaditá!!!) nebo svižnou slovní hru Chytrá opice.

Stejně tak Zvířátkové hry jsou vhodné již pro děti od 3 let. Hravou a veselou formou je seznamují s domácími, divokými i exotickými zvířátky a při jejich hraní vznikne dostatek prostoru pro vlastní příběhy. Mají jednoduchá a intuitivní pravidla, jejich hlavní pointou je téma a přirozené vzdělávání. Forma leporela poslouží i jako obrázková knížka při poznávání zvířátek. Napínavá hra Utíkej, zajíci, kde se do poslední chvíle neví, kdo je zajíc, který se potřebuje dostat do svého pelíšku a honí ho přitom liška, nebo hra Veselý statek, kdy je cílem dojít ke ztraceným ovečkám na kopci a přitom poznávat spoustu zajímavostí o životě na statku, jsou hry z prostředí nám velmi známého – tedy české přírody a hospodářství. Další dvě se týkají exotických zvířat, a to jak intuitivní hra Ředitel ZOO s mnoha otázkami a souboji s opicemi, které vám stále berou klíče od klecí, tak hra Upovídaní papoušci, jež je skvělým pomocníkem při logopedii a obohacování slovní zásoby v kombinaci s předváděním.