0
Úvodní stránka Mámin blog RECENZE: Jurassic Snack

RECENZE: Jurassic Snack

Recenze 7. 4. 2020 2 minuty
Jurassic Snack je naprosto dokonalou kombinací mnoha pozitivních charakteristik. Téma dinosauřího světa rozděleného na býložravce a masožravce, tedy jasné využití principu potravního řetězce, kdy Diplodoci žerou zeleň, zatímco jsou požíráni Tyranosaury, koresponduje s oblíbenými příběhy a stylem učení dětí menších i větších. Herní koncept nabízí prostor i pro fantazii menších dětí, které ještě nepochopí celou šíři pravidel. Hra je svižná, trvá jen kolem 15 minut. Přitom je naprosto nebývale taktická a logická. Rozhodně jen tak bezmyšlenkovitě nepobíháte po ploše požírajíce zelené žetony (to však může být skvělá varianta pro mrňata).

Hra Jurassic Snack obsahuje moment překvapení, nabízí mi šanci či riziko bez předchozího očekávání. Náhoda je zkrátka součástí všeho bytí. Nakousneme i základy geometrie, protože se můžeme pohybovat jen po přímce, a to svisle nebo horizontálně. Na řadu přichází práce s podmínkami pohybu obou typů praještěrů. Chvíli tedy trvá si zvyknout na to, že nesmíte nic přeskočit, zároveň požírat zeleň, zastavit se včas před jiným zvířetem, a zároveň utíkat před nebezpečím.

Zajímavým obohacením je možnost udělat vždy dva tahy za sebou. O to víc však musíte pracovat se strategií. Vzít  totiž v úvahu všechny okolnosti, které vstupují do děje, není vůbec jednoduché.

Hra začíná tím, že uspořádáme hrací plochu (4 čtverce pro 3x3 žetony) tak, aby se čtverce vždy dotýkaly alespoň jednou stranou. Může tedy vzniknout čtverec, tvar „T“ nebo dlouhá řada. Pro první hru je vhodné rozložení do čtverce. Na ploše pak rozmístíme 4 z 5 Diplodoků na kruhová políčka s obrázkem vajíčka příslušné barvy. Hra je určena pro dva hráče, takže barvy býložravců jsou dvě – žlutá a modrá. Hráči se střídají v pohybu po ploše s cílem sežrat co nejvíce žetonů zeleně. Každý žeton na svém rubu má zobrazeny obrázky s různým významem. Některé přinášejí pouze body ve formě lístečků, jiné umožní přesunout figurku kamkoli do volného pole na herní ploše, další umožní dát do hry Diplodoka, který je v danou chvíli mimo hru.

Nejzajímavějším žetonem je však ten, co vkládá do hry Tyranosaura. To přináší úplně novou dynamiku. Hráči mohou totiž své dva tahy provést kteroukoliv figurkou – svým Diplodokem či jedním ze dvou Tyranosaurů. Jakmile vstoupí do hry masožravec, existuje nová možnost, jak vyhrát (kromě sbírání bodů ve formě lístečků – dokud nějaké na ploše jsou). A tou je úplná likvidace Diplodoků protihráče. Hra končí, jakmile jeden z hráčů nemá ve hře žádnou figurku své barvy. V tu chvíli navíc vůbec nehraje roli, kolik máte nasbíraných bodů – lístečků díky svým žetonům.

Když vezmete v úvahu všechny důležité principy pravidel tak, abyste zaručeně vyhráli, je to už velká dávka přemýšlení, plánování kroků, taktiky a strategie, předvídání kroků soupeře, ale také odhad možných vlivů náhody. Vždy mě znovu a znovu překvapí, jak mi u těchto her pracuje mozek, zatímco děti s naprostou lehkostí proplouvají složitým systémem regulí a podmínek, aniž by jevily známky námahy. Asi bude něco na známém tvrzení o zatížení mozku s přibývajícím věkem.

Shrnu-li to, co o této sympatické, graficky moc pěkně zpracované, jednoduché a zároveň rafinované hře vím, je pro mě jednou z těch, které si ráda zahraji já i dcera. Často se k ní vracíme a díky velmi praktické kompaktní krabici ji bereme s sebou i na různá setkání a víkendové pobyty. Hra je určena pro děti od 7 let. My jsme ji v tomto věku začali hrát. Je však možné, že i mladší děti díky jasnému konceptu pravidla zvládnou. Co je však jisté, dospělí ani starší děti se nudit nebudou. Možná se naopak zapotí o trochu víc než malí školáci, kterým je dinosauří svět tak blízký.