Alternativní školy (1/2): waldorfský a Montessori přístup
Waldorfská škola
Waldorfská pedagogika má za cíl integrované vzdělávání a rozvoj jak intelektuálních schopností, praktických či manuálních dovedností dětí, tak i jejich umělecké vlohy. Tento typ výuky existuje pro předškolní děti, pro žáky 1. a 2. stupně i pro středoškoláky.

Jak se učí ve waldorfské škole?
„Hlavní předměty“, mezi které spadá například český jazyk, matematika, přírodověda atd., se vyučují v blocích, trvajících po určitou dobu (epochu). Každá epocha pak trvá přibližně 3 – 4 týdny, takže se žáci po tuto dobu mohou plně soustředit na výuku pouze jednoho předmětu. Nejsou tak „rušeni“ paralelní výukou dalších předmětů.
Samotné bloky jsou dlouhé cca 2 hodiny a zahrnují přivítání, hudební složku, organizační činnosti, procvičování/opakování, rytmicko-pohybové části, novou látku a zápis podstatných věcí. Přesně v tomto pořadí každý blok probíhá. Oproti běžné výuce je tak využit i hudební, rytmický a umělecký potenciál, a to i u exaktních předmětů.

Jaké jsou další typické znaky waldorfské školy?
- Nepoužívání učebnic
- Absence klasického známkování (děti dostávají vysvědčení, ale pouze se slovním hodnocením)
- Brzká výuka cizích jazyků
- Pomalejší výuka čtení a psaní
- Důraz na umělecké předměty
- Důraz na pracovní a řemeslné činnosti
- Specifické vyučovací předměty
- Témata pro jednotlivé ročníky
- Vztah učitel, žák a třída
- Důraz na slavení svátků
- Výuka prožitkem, memorování rytmem
Montessoriovská škola
U této alternativní metody výuky je rovněž kladen velký důraz na osobnost dítěte a jeho tvořivost. Principem této výuky je na prvním místě respektovat osobnost dítěte a učitele vnímat jako rovnocenného partnera (nikoliv autoritu) a průvodce. Výuka podle principů italské pedagožky Marie Montessori je oproti waldorfské škole možná pouze pro mateřské školy, první a druhý stupeň základní školy. Možnost vzdělávat se pomocí Montessoriovských metod na střední škole není možné.
Jak to vypadá v Montessori třídě?
V Montessori třídě je prostor uspořádán do koutů. Nenachází se zde tedy ani lavice ani katedra, tedy nic, co by vytvářelo optickou bariéru mezi učitelem a dítkem. Při výuce vždy děti i učitelé využívají tzv. Montessori pomůcky, což jsou typické hračky a předměty, které podporují tvořivost dítěte a získávání nových znalostí a dovedností.
Co je dále typické pro Montessoriovskou školu?
- Nenapomínání, absence trestů
- Přiměřené užití uznání, snaha o nevybudování závislosti dítěte na pochvalách
- Princip tzv. dělené odpovědnosti (dítěti je poskytována svoboda pouze v těch případech, kdy je schopno s ní adekvátně naložit)
- Možnost volby učebních materiálů a pracovního místa
- Chápání chyb jako nutnosti hlubšího procvičení učiva
- „Připravené prostředí“ v Montessori třídě beroucí v potaz vývoj žáků a jejich schopnosti
Chcete-li své dítě připravit na vstup do školy se vzdělávacím programem Montessori, vybírejte hry a hračky, které respektují osobnost dítěte. Naše nabídka her a hraček typu Montessori je pestrá. Také se můžete inspirovat v našem článku Hračky typu Montessori - jak je vybrat?
