0
Úvodní stránka Mámin blog RECENZE: Honga - HABA

RECENZE: Honga - HABA

Recenze 13. 4. 2021 2 minuty
Už když jsme poprvé vytáhli z krabice hrací desku a ostatní herní prvky ke hře s trochu tajuplným názvem „Honga“, bylo jasné, že se velmi snadno dostane do naší domácí „topky“. Milujeme totiž téma doby kamenné, ať už jde o mamuty, získávání surovin v přírodě a hospodaření s nimi, ale také o směnu čehokoli, co má hodnotu pro přežití.
Animace patří k těm lepším – je jednoduchá a srozumitelná, ale neztrácí na malebnosti a odpovídá zvolenému tématu. Díky grafice se ve hře snadno zorientuje snad každý. Kdo má tedy rád hry, které zaujmou všechny generace tak, že dokonce menší děti se dokáží plně zapojit a dospělí se nenudí, je tato hra jednou z prvních, po které sáhněte při výběru. Pokud jste si navíc oblíbili hry, u nichž se  nemusíte dlouze prokousávat pravidly a třikrát si opakovat, co a jak hrát, i když zároveň očekáváte zajímavou zápletku a spád, tak neváhejte. Honga je hra přesně pro Vás!

Cesta k vítězství

Kdybychom chtěli nějakým způsobem popsat herní koncept, je o tom, že hledáte různé cesty k získání vítězných bodů, máte vždy „v ruce“ několik možných variant, žádná není špatná ani dobrá, všechny mají smysl, ale vy se rozhodujete, díky které máte větší šanci získat body dříve než ostatní. Je v něm sice princip náhody, ale spíše máte rozhodování ve svých rukou. Vaše volba spočívá na tom, dáte -li prioritu sbírání surovin (voda, ryby, bobule, houby), které samy o sobě body ve většině případů nepřináší, ale jsou nutné k jejich získání, nebo zaměříte své úsilí na zdolání posvátné hory, kde je šance, že když vylezete na vrchol první, máte 5 bodů „do kapsy“, anebo vsadíte na šanci v podobě bonusových karet, které při použití ve hře přinášejí různé výhody.

Hra je podle tvůrců určena pro děti od 8 let, ale jsme si jistí, že už zhruba v 6 letech otřelí hráči pravidla pochopí. Rozhodování totiž probíhá formou umístění kulaté kartičky rozdělené na 4 díly, kdy v každém z nich je určitý počet ručiček. Ručičky ukazují na různé části herní plochy a tím určují, kterou akci hráč provede (a zároveň v jakém počtu). Pokud tedy 3 ručičky směřují např. do oblasti s houbami, přičte si hráč v zásobě 3 houby. Kromě sbírání surovin jako jsou voda, bobule, ryby či houby, je možné nasměrovat ručičky na posvátnou horu, kde pak hráč může poskočit o příslušný počet schodů. Jakmile jeden z hráčů vstoupí na vrchol, získává automaticky 5 bodů, ostatní hráči pak nižší počet bodů podle své pozice, pokud se také rozhodli na horu lézt. Následně pak všichni sestoupí opět pod horu a mohou znovu směřovat k vrcholu. Posvátná hora je tedy jedním ze způsobů, jak přímo získat body.

Směnný obchod

Nejrychleji však body naskakují na tržišti.  Je to místo, kde se suroviny směňují za různé předměty o určité hodnotě. Tato hodnota vyjadřuje počet bodů, jež hráč směnou získal. Ovšem pozor! Nejvyšší hodnotu mají předměty, které lze získat pouze s pomocí směny mamuta. V tu chvíli vám základní suroviny nestačí. A jak mamuta získat? Ano, opět umístěním ručiček do části hracího pole, kde můžete přilákat mamuta na dobroty, jako jsou bobule, houba a ryba (těmi ho nakrmíte). Celé stádo mamutů má různý maximální počet členů podle počtu hráčů. Každý nově přilákaný mamut posouvá předchozího mamuta o políčko dál, až ho vytlačí ven. Takového mamuta si hráč postaví na svou hrací destičku (slouží pro evidenci zásob surovin) a má ho tak připraveného ke směně na trhu.

Zajímavým obohacením hry je mamutí kel. To je symbol, který obdrží hráč, jenž má ve stádu na hrací ploše největší počet mamutů. Díky klu může použít při tahu kulaté kartičky s označením právě takového klu. Výhodou pro něj je, že celkový počet ručiček na kartách je 5 oproti standardním 4. Dynamika jeho hry je tedy větší než u ostatních.

Poslední možností vaší volby je tzv. cesta hlubokým lesem – je to místo, kde jsou v zásobě bonusové karty. Každá z nich vám přináší nějakou výhodu, ne vždy však body. Lze je díky kartě získat přímo nebo výměnou za suroviny. Můžete mít možnost přidat ručičku na jakékoliv pole nebo přihodit suroviny navíc při směně. Některé karty vám umožní postoupit na posvátné hoře výš, jiné zase zvolit si ze dvou kulatých kartiček tu lepší.

Pozor na Hongu!

Pořád si říkáte, co vlastně znamená to tajuplné slovo „Honga“? Ano, ten pojem je ve hře velmi podstatný. A není to žena nebo nadpřirozená bytost, ale pořádný šavlozubý tygr, bez něhož přece nemůže být žádný příběh z doby kamenné úplný. Figurka tygra se na začátku hry umístí doprostřed herní desky a všichni hráči při hře jej střeží a opečovávají. Zkrátka na něj pořád myslí a nesmí ho opomenout. Jak? No přece ručičkou! Každý hráč při volbě umístění svých ručiček musí minimálně jednou ručičkou „myslet“ na tygra Hongu. Pokud to neudělá, bere si tygra k sobě a musí ho krmit svými surovinami, dokud se ho opět nezbaví. Zbavit se Hongy lze tak, že si ho vezme jiný hráč, nebo pomocí bonusových karet. Taková bonusová karta vám tedy umožní v jednom kole hrát tak, že na tygra myslet nemusíte a ručičky použijete jinak.

Věřím, že už je jasné, že tato hra není o ztrátě a chybách, ale o volbě z mnoha dobrých možností. Každá něco přináší, ale jde o to rozhodnout se tak, aby váš zisk předčil zisky ostatních hráčů. Někdo leze na posvátnou horu, někdo sbírá bonusové karty, jiný zase buduje mamutí stádo. Nic není špatně, jen jde o to, kdo první dosáhne políčka cílového součtu bodů (pro různý počet hráčů je jiný). Hra není o boji ani škodění. Už to, že každý hráč má svou destičku, kde si pomalu „syslí“ své hodnotné suroviny a předměty, působí velmi přívětivě a nekonfliktně. Strategie spočívá ve volbě alternativ, není třeba vysoké matematiky. Body se přičítají postupně, vždy v hodnotě do 10. Proto je hra vhodná i pro malé počtáře, co si ještě nejsou jistí v počítání.  Jako rodič, který v každé hře hledá nějaký hlubší význam a přínos, oceňuji u podobných her reálný kontext historické doby, o které se děti dozvídají v dějepise. Nám dospělým se to zdá samozřejmé, ale menším dětem podobné hry usnadňují orientaci v posloupnosti etap vývoje člověka. Díky hrám tohoto typu vědí, kdy vznikl člověk a jakým způsobem žil v první fázi svého vývoje.  Je to doba pro nás všechny velmi snadno uchopitelná a oblíbená při zkoumání naší minulosti. I proto hodnotím hru Honga jako jednu z nejlepších, které známe. Hráli jsme ji už mnohokrát, a pořád nás znovu a znovu láká svým pravěkým dějem k novým dobrodružstvím.