0
Úvodní stránka Mámin blog RECENZE: Superfarmář - GRANNA

RECENZE: Superfarmář - GRANNA

Recenze 1. 4. 2020 2 minuty
Tato rafinovaně jednoduchá i kouzelně promyšlená hra z prostředí farmy je jedním z největších trháků u nás doma. Pořídila jsem ji v době, kdy dcera začala milovat veškeré hraní spojené s hospodařením – zvyšováním hodnoty, směnou, získáváním „majetku“ a navíc to vše ve spojení s oblíbenými zvířátky, jako je králíček, prasátko, ovečka, kravička či kůň. Když k tomu přidáme ještě rození mláďátek, nic už k dobré zábavě nechybí.

Hra Superfarmář však rozhodně není jen čistě zábavná. Je velmi poučná, nečekaně logická i strategická. Její jednoduchý princip umožňuje zvládnout takticky hrát i v nižším věku. My jsme začali směňovat zvířátka za účelem získání všech druhů někdy kolem pátého až šestého roku. Jde o jednu hlavní dovednost, a to je počítání do šesti. Jakmile dítě toto zvládne, nic nebrání tomu, aby si hru užilo naplno.

Hlavní linií děje je rození mláďat a následné směňování zvířat s nižší hodnotou za vyšší. Zpočátku si připomínáte poměry hodnot častěji, ale brzy si vše pamatujete z hlavy. Cílem hry je vlastnit od každého druhu zvířat alespoň jedno. Může se vám narodit nebo je můžete směnit v definovaném poměru, a to 6 zajíců za 1 ovci, 2 ovce za 1 prase, 3 prasata za 1 krávu a 2 krávy za 1 koně.

Ale to by nebyl statek, aby kolem něj neslídila liška nebo vlk. Liška vám sežere všechny zajíce a vlk vše  kromě koně. To je docela velký zásek na cestě k cíli. Můžete si ale zvířátka chránit, a to malým psem v hodnotě ovce (ten chrání proti lišce) nebo velkým psem v hodnotě koně (chrání před vlkem, ne však před liškou). Děti se tak naučí myslet na budoucnost a investovat do ní. Zkusí si párkrát dojít rychle k cíli a riskovat. Občas přijdou o všechno a prohrají. To jim dá novou zkušenost, kdy už pak volí mezi jistotou a rizikem spojeným s rychlejší cestou s možnou vysokou obětí. Chránit se před riziky, které mohou i nemusí přijít, je pro děti něco, co v běžném dětském světě nemusejí vždy zaznamenat – díky ochraně ze strany dospělých. Je velmi užitečné si tím prožitkem projít v bezpečí hry a chápat tak, že život může přinést úskalí, která je dobré předvídat a zvážit, jestli se vyplatí se proti nim zabezpečit.

Směna různých objektů, které mají hodnotu definovanou počtem jiných objektů, je velmi praktická příprava na matematické a logické myšlení. Pokud znáte Hejného metodu, víte, že právě tam se setkáváme se stejným principem a úlohy tohoto typu jsou jedním z těžišť matematického vzdělávání u menších dětí. Takže vězte! Jako když to jednou najdete!

Rození mláďat přidává do hry jasný parametr – pro mládě potřebuji dva jedince stejného druhu. To ví snad každé mrně ☺. Zde to využíváme k jednoduchým počtům – párování. Jakmile hodí hráč, který je na řadě, dvěma kostkami a padne mu jedno či dvě zvířátka, začne nejprve počítat, kolik párů těchto zvířat jeho statek už má. Počítá ovšem do párů rovněž i zvířátka na kostkách. Když má malý farmář zvířátek už více, může to být již hodně počítání, u kterého chyba znamená ošizení se o potřebné jedince do stáda.

Na kostkách však může padnout již zmíněný vetřelec – liška nebo vlk. Pak stádo mizí velkou rychlostí a jak už bylo výše řečeno, liška sežere všechny zajíce, vlk všechno kromě koňů. Pokud se tedy nechráníte pomocí pejsků, můžete o vše přijít třeba i těsně před koncem hry.

Směnit zvířátka v pravý čas vyžaduje rovněž cennou úvahu . Pokud mám např. více prasátek, mohu je směnit za krávu, ale pokud mi žádné nezbude a padne mi prasátko na kostce, nenarodí se mi žádné mládě. Někdy je tedy vhodné držet zvířata co nejdéle, aby mi nesla nová mláďata. Taková kráva, když se povede ji hodit do páru a přibrat tak do stáda, vám přinese stejnou hodnotu, jako byste vyprodukovali 36 zajíců, a to je docela makačka. Zkuste se  například dětí zeptat, kolik králíků by bylo třeba na jednoho koně. To jsou pak velké počty.

Dcera mi třeba na závěr jedné hry říká: „Mami, když máš dva koně, tak jsi vlastně vyhrála.“ Chvíli jsem nevěděla, co tím myslí, ale vy už asi víte…Tak třeba zkuste se svými dětmi i tuto úvahu vyzkoušet.

Farmářská hra má spád - ani chvíli se nenudíte, protože neustále přepočítáváte. Jedna hra při větší rychlosti trvá tak 10 minut. S menšími dětmi to samozřejmě může být déle. Sada obsahuje i hrací desky s obrázky žetonů zvířat, na které si můžete získaná zvířátka pokládat. Pro začátek to jistě pomůže lépe se zorientovat v pravidlech hry. Navíc na desce máte vždy při ruce přepočítávací poměry. Nicméně nám lépe vyhovovalo si zvířátka pokládat volně na stůl před sebe, řadit si je podle potřeby a mít možnost vlastnit zvířátek více, než deska umožňuje, což se v průběhu hry stává často. Nenechte se tedy svazovat deskou a klidně hrajte bez ní. Díky tomu opět můžete celou sadu dát do pytlíčku či menší krabičky a vzít s sebou snadno na cesty.

Co mě však naprosto učarovalo, je historie a původ této nadčasové herní sady. Napadlo by vás, že právě tato hra vznikla v roce 1943, tedy uprostřed dlouhé a únavné války, a to ve Varšavě. Tehdy se jmenovala „Chov zvířátek“ a jejím autorem je významný polský matematik. Po uzavření univerzity se ocitl bez zaměstnání. Díky tomu však přišel s nápadem této hry, která si brzy získala nečekaně velký počet příznivců. Zpříjemnil tak dospělým i dětem těžké a smutné válečné období. Původní hry bohužel shořely během povstání ve Varšavě v roce 1944, ale osud chtěl, abychom i my, mírové generace, mohli zažít radost z budování statku na základě jednoduché směny.  Jeden exemplář se zachoval mimo Varšavu a po letech se rodině Borsukových vrátil zpět. U příležitosti 100. výročí narození paní Borsukové, 25. výročí úmrtí jejího manžela, a také u příležitosti 10. výročí obnovení výroby hry, jež nyní pod názvem Superfarmář baví další generace dětí i rodičů, přinesla Granna v roce 2007 novou, barevnější, prostornější a dynamičtější verzi, jejíž českou verzi si můžete koupit i u nás.

Na hru Superfarmář navíc navazuje jeho cestovní a kompaktní verze, která nemá o nic ochuzená pravidla, ale také moderní verze hry Ranč, kde děti kromě množení a vyměňování svých zvířátek plánují i nákup pastvin, na nichž se jejich stáda budou pást.