0
Úvodní stránka Mámin blog RECENZE: Boom, Bang, Gold - HABA

RECENZE: Boom, Bang, Gold - HABA

Recenze 5. 2. 2020 5 minut
Máte rádi hry, kde se do něčeho bouchá a navíc jde o postřeh? Takový ten stres, aby člověk něco udělal co možná nejrychleji? My moc ne… Proto když jsem z pravidel hry Boom, bang gold vyčetla, že budu někam do krabice házet plnou parou dynamit a pak rychle sbírat žetony, navíc tak, že se o ně poperu s ostatními, nebyla jsem vůbec nadšená. Čekalo mě však překvapení.

Při první hře Boom, Bang, Gold od německéznačky Haba jsem však postupně roztávala a u třetí hry jsem sama navrhla, že si dáme další. No fakt. Já, která bytostně nesnáším jakékoliv násilí. Hm, asi někdo hodně přemýšlel, když hru tvořil, a tak se nejedná jen o lacinou zábavu ve velké krabici.

Základní princip konceptu je neotřelý. Představte si, že první krok každého kola je vzít do ruky červené dřevěné dynamity (mají i symbolickou rozbušku v podobě provázku) a mrsknout s nimi do papírové krabice. Ona totiž ta krabice má dvojité dno a elegantně vymyšlený trik, kdy vrchní dno trochu pruží. Dojde tedy k efektu, kdy žetony, které před tím všechny otočíte obrázkem kamínků nahoru, se různě pootáčí. To je přece fyzika! Ano, musíte přemýšlet, jak hodit, kam hodit a jak navíc rychle použít některou ze svých rukou ke sbírání. A už jsme u postřehu a rychlosti.

Možná jste si všimli, že když je v průběhu jakékoli hry neustále jasné, kdo vede a o kolik, naplní to děj jakýmsi nepříjemným napětím vyvolaným soutěživostí. Někdo ten adrenalin má rád a vyprovokuje ho k výkonům, jiný je paralyzován a nezmůže se na nic. Tato hra má pro nás velké plus – zlato se sbírá do papírových beden a není příliš vidět, kolik ho kdo má. Ve fázi sbírání nemáte čas pozorovat, kolik sebrali ostatní. Navíc stačí jednou sebrat šerifskou hvězdu a poměry se rapidně změní. Hraje při tom velkou roli to, jestli jste sbírali více legální či nelegální zlato.

V průběhu dvanácti stanovených kol se tedy ani chvilku nenudíte. Hra je zpestřená kromě žetonů s obrázkem šerifské hvězdy (soupeři odevzdají všechno nelegální zlato) také dynamitem (hážete znovu), krumpáčem (otočíte si ještě 5 žetonů), nebo revolverem (ten má dcera naprosto nejraději – hádá se, v které ruce je schované zlato).

Abyste to neměli tak jednoduché – sbírat rychle žetony je přece pohoda ☺ - každý hráč má navíc jednu bytost, proti které je na rozdíl od ostatních chráněn. Duch, krysa, had či netopýr se totiž mohou rovněž odhalit při „výbuchu“. Pokud je to „vaše“ zvířátko, můžete využít výhody a zavolat: „Pozor, krysa!“. Ostatní musí reagovat tím, že zvednou ruce nad hlavu a zvolají „Pomooooc“. U tohoto momentu jsme se hodně nasmáli. Velká legrace je, když si nemůžete vzpomenout, co že jste to měli zavolat.

Ačkoliv hra působí na první pohled jednoduše a zbrkle, mohli byste očekávat, že vás přestane brzy bavit. Opak je však pravdou. Již po chvíli se necháte vtáhnout do děje a těšíte se na další kolo. Nevím, jestli je pro člověka tak návykové právě sbírání zlata nebo beztrestná možnost prostě plnou parou prásknout do krabice. Každopádně pro pocit spokojenosti a pohody je zásadním princip férových pravidel hry, který je jasně dán předem. Pokud je porušíte, čeká vás zasloužený trest, jímž je herní nevýhoda  - jedno kolo stojíte nebo přijdete o své zlaté nugety. A to stojí za to vydržet! Na počátku hry totiž každý odříká zlatokopův slib s dynamitem v ruce. Je to důležitý rituál uvědomění si, že i nejnapínavější boj musí probíhat v rámci dohodnutých regulérních principů, aby vítězství bylo spravedlivě získané a zasloužené.
Věřím, že i největší rváči nakonec uznají, že taková hra přináší lepší zážitek a pocit z dosaženého výsledku, ať už je jakýkoliv, je mnohem příjemnější.