Rubriky
Zlepšujeme jemnou motoriku u předškoláků
Nedostatečně rozvinutou jemnou motoriku u dětí poznáte docela snadno. Děti jsou nejen méně šikovné než jejich vrstevníci, ale navíc se i vyhýbají činnostem, které jsou jinak mezi dětmi oblíbené. Nechtějí kreslit, samy se obouvat či oblékat: špatně totiž zapínají knoflíky či zipy, nejde jim zavazování tkaniček, jsou nešikovné při jídle příborem apod.
Jak jim pomoci? Vyzkoušejte třeba tréninkovou botu na zavazování tkaniček či zatloukání do korkové desky.
Dalším důsledkem špatné jemné motoriky je také křečovitý úchop tužky či pastelky, přilišné tlačení či ztuhlé zápěstí. Děti kvůli tomu nejen nerady kreslí, ale hrozí jim také komplikace při psaní.
Zlepšujeme kooridnaci ruka - oko
Mezi naše oblíbené činnosti, při kterých jsme s dětmi trénovali tuto koordinaci, patřilo tvoření se zažehlovacími korálky od dánské značky Hama. Děti se s nimi mohou bavit na mnoho způsobů, které mají jedno společné: při všech hravou formou rozvíjejí jemnou motoriku a koordinaci oko - ruka (úchopy, přesnost při navlékání a nasazování apod.) a také další důležitou vlastnost - trpělivost.
Na videu dobře uvidíte, jak děti při hraní se zažehlovacími korálky pracují rukama:
Možné způsoby hraní se zažehlovacími korálky:
- navlékejte korále
- vytvářejte obrázky na podložce bez zažehlování: malé děti se často spokojí s tím, že vytvoří obrázek na podložce (čímž splní cíl trénovat šikovnost rukou), a korálky se po nějaké době vysypou zpět do sáčku a příště použijí znovu na jiný obrázek. Korálky vám tak déle vydrží.
- vytvářejte obrázky na podložce a zažehlete je. Získáte pěkné, barevné postavičky, se kterými třeba můžete s dětmi vymýšlet příběhy a podporovat tak rozvoj slovní zásoby - další důležitý předpoklad pro úspěšný vstup do školy.