Potřebujete poradit? 770 601 604 Po - Pá 9:00 - 15:00
0
Košík
Úvodní stránka Mámin blog "Rodiče jsou ve vzdělávání dětí klíčoví", říká Michaela Kučerová z organizace Člověk v tísni

"Rodiče jsou ve vzdělávání dětí klíčoví", říká Michaela Kučerová z organizace Člověk v tísni

Agáta pomáhá 18. 11. 2020 2 minuty
Kateřina Hrubešová
Vzdělávání je považováno za klíč k úspěchu v budoucnosti. Bohužel ne všichni děti mají to štěstí a mají potřebné zázemí pro přípravu do školy nebo potřebnou podporu ze strany rodiny. Společnost Člověk v tísni, o.p.s. nabízí možnost zapojit se do programu Lepší škola pro všechny, jehož součástí je i bezplatné doučování.

O problematice doučování sociálně znevýhodněných dětí, zejména v době karantény, jsme si popovídali s  Michaelou Kučerovou, metodičkou doučování organizace Člověk v tísni.

Pro koho je doučování určeno?

Naše doučování je určeno dětem, které potřebují podpořit v přípravě do školy, vysvětlit látku nebo pomoci s domácími úkoly. Jsou to děti, které velmi často mají pocit, že nezvládají školu nebo nestíhají. Jejich rodiče mnohdy vzdělávání nevnímají jako prioritu a nekladou důraz ani na známky, ani pravidelnou školní docházku. Dále rodiče těchto dětí často řeší jiné závažné problémy, jako například bydlení, stěhování, práci a vůbec základní zajištění chodu rodiny. Škola se tím dostává do pozadí. Takže se snažíme školu vracet jako klíčové téma a pomáhat dětem ji zvládat.

Co je jeho cílem?

Cílem doučování je naučit dítě studovat samostatně a zvládnout si obstarat věci související se školou. Když si neví rady, osloví pana učitele nebo se optá spolužáka. To je samozřejmě nejvyšší cíl. Dáváme si cíle i nižší a krátkodobější. Například připravit se na diktát, nepropadnout z matematiky nebo vybrat si střední školu, na kterou by žák chtěl jít po ukončení základní školy. Je to velmi různé. Významnou roli v rámci doučování hrají dobrovolníci. Bez nich by provozování této služby nebylo možné. 

Jak je důležitá spolupráce s rodiči?

Rodiče jsou klíčoví ve vzdělávání dětí, proto se je snažíme co nejvíce zapojit do celého procesu. Jsou i případy, kdy rodiče neovládají anglický jazyk nebo si neví rady, jak podpořit dítě ve školních záležitostech. Pomáháme jim i s dalšími věcmi, například příprava školní tašky, kontrola úkolníčku apod.  

Někde je to složitější. Rodiče třeba opravdu nemají energii, čas či kompetence pracovat s dítětem. V tomto případě se snažíme řešit aspoň základní funkce, jako je docházka do školy, komunikace skrze aplikaci Bakaláře nebo e-mail s paní učitelkou. Často řešíme s rodiči vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně. Cílem je nastavit dobrou komunikaci mezi námi, dítětem a rodičem.

Nouzová opatření spojená s koronavirem přenesla výuku ze škol do domácností. Řada rodin nedisponuje technickým vybavením (počítač, internet). Máte možnost rodiny nějakým způsobem podporovat? Pomoci jim, aby netrpěly sociálním vyloučením?

Současná situace je těžká pro všechny rodiny, ale dovoluji si říci, že pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí je to ještě těžší. Mnoha rodinám úplně chyběla technika potřebná pro on-line vzdělávání. Chybí jim počítače, tablety a internetové připojení nemají často ani na telefonu. Vybavili jsme některé rodiny technikou a přešli na distanční výuku. Hledali jsme alternativní způsoby, jak vyučovat - po telefonu, Skype, Microsoft Teams, jakkoli. Distanční výuka kromě technologií vyžaduje také podporu rodičů, například vysvětlovat látku, kontrolovat úkoly, podporovat je v samostudiu. Rodiče musí umět poskytnout podporu, protože pedagog je příliš vzdálený. Musí tu látku nejen umět, ale také ji předat dětem. V tuto chvíli je to strašně složité.

Celý rozhovor s metodičkou Člověka v tísni si můžete poslechnout v přiloženém videu.

Internetový obchod
Sdílet
Kateřina Hrubešová Kateřina se stará o Facebookovou stránku Agátina světa, je také autorkou mnoha článků na Agátině blogu. Zkoumá vlastnosti našich hraček do nejmenšího detailu. O své poznatky se dělí v pravidelných článcích, které jsou součástí našich newsletterů.