Úvodní stránka Mámin blog Recenze kooperativní hry HABA: Karuba Junior

Recenze kooperativní hry HABA: Karuba Junior

Recenze 13. 1. 2022 3 minuty
Daniela Dušek
Znáte dítě, které by nebavilo hledat poklad? Já ne! A právě jednoho takového malého odvážného dobrodruha mám doma, takže jsem nad hrou Karuba Junior neváhala ani minutu.
Karuba Junior recenze

Nedávno jsem měla možnost vyzkoušet si verzi této společenské hry pro starší děti – Karuba. Hra nás doma velice bavila, a to úplně všechny. Takže nečekejte na to, až budete mít děti a klidně si ji zahrajte sami dospělí. A tak se není čemu divit, že jakmile vyšla hra Karuba Junior, hnedka mě zaujala. Německá značka HABA má společenské hry velice dobře promyšlené, a to nejen pro starší hráče, ale i pro ty mladší, kteří svět deskových her teprve objevují. Doma máme několik her této značky a žádná z nich nebyla šlápnutím vedle. Karuba junior se tak přirozeně zařadila mezi naše oblíbené.
  Rozdíl mezi hrami Karuba a Karuba Junior

Rozdíl mezi hrou Karuba a Karuba Junior je především v tom, že juniorská verze je hrou kooperativní – všichni hráči hrají za jeden tým a snaží se vyhrát společně. I přesto, že si myslím, že je správné seznamovat děti s principy hry, kdy jeden vyhrává a druhý prohrává, mám radost i z těchto kooperativních her, kde vyhráváme všichni společně. A ano, někdy se stane i to, že prohráváme, ale opět společně, a tak se smutek rozdělí mezi nás všechny a lépe se nese.

Kooperativní společenská hra Karuba Junior

Proč jsou kooperativní hry důležité?

Současný školní systém v České republice je často nastavený tak, že školáci bojují sami se sebou. Písemky jsou často zaměřené na vědomosti jednotlivce a na týmovou práci se část zapomíná. Přitom je do budoucích let i do pracovního života tak moc důležitá. A právě takovéto kooperativní hry připravují děti na to, že spolupracovat s týmem je důležité, aby bylo dosaženo pěkných výsledků, v tomto případě výhry. U nás doma proto střídáme hry tak, abychom hráli jak za tým, tak za jednotlivce.

Jak probíhá hra Karuba Junior?

Hra Karuba Junior je určena pro děti od 4 let a je velmi rychlá a dynamická, takže se u ní děti nestihnou začít nudit. Naopak, budou chtít hrát znova a znova. Hru může hrát jak jeden hráč, tak i více. V pravidlech se doporučují 4 hráči, ale myslím si, že jich může být klidně pět. Záleží na dohodě o střídání se v otáčení dílků.

Cílem hry je najít v džungli tři poklady dřív, než se na ostrov dostane loď plná pirátů, která už je vidět na horizontu moře a nebezpečně se přibližuje.

Kooperativní hra Karuba Junior

Hrací plocha se skládá ze dvou kusů, které se dají spojit jako puzzle. Součástí je 28 dílků, které otočíte tak, abyste při výběru neviděli druhou stranu a 3 krásně ilustrované figurky. Hru není možné nijak takticky ovlivňovat – je založená na principu „šťastné ruky“ a náhody. Dílky, ze kterých hráči vybírají, obsahují buď cestu, slepou ulici s tygrem, pirátskou loď nebo poklad.

Poklad je právě to, co se hráči snaží během hry vytrvale získat. To co vám také udělá radost jsou dílky s cestou, které vám pomohou utéct před piráty. Potřebujete jich tak najít co nejvíce. Děti se díky těmto kouskům naučí skládat cestičky v džungli tak, aby měly logickou posloupnost. Dílky s pirátskou lodí znamenají, že nebezpeční piráti se přibližují k břehu. Na každém z nich je naznačený počet loděk, což znamená, že se loď právě o tolik míst posune vpřed. Na hrací desce je poloha pro loďku vždy jasně vyznačená, takže posouvání loďky zvládne i dítě, které ještě neumí tak dobře počítat, a právě díky této hře se to může hezky naučit. Dílky s tygry značí slepou ulici, která uzavírá jednu z možných cest úniku.

Karuba Junior - Jak hrát

Hra končí ve chvíli, kdy hráči najdou všechny tři poklady, a tím pádem vyhrávají, nebo ve chvíli, kdy se piráti dostanou na ostrov, čímž dobrodruhové hledající poklad neuspěli a prohrávají.

Jsem velice ráda, že si tato hra získala své místo i u nás doma a těším se na každou další hru, kterou společně s mými dobrodruhy započneme. Přidejte se k nám!